همه ما هر سال منتظر اعلام رنگ سال هستیم تا بتوانیم کیف و کفش و یا لباس های خود را متناسب با آن خریداری کنیم. رنگی که نه تنها در صنعت مد و طراحی، بلکه در دکوراسیون داخلی، لوازم خانگی، گرافیک و حتی سبک زندگی تأثیر میگذارد. اما آیا تا به حال فکر کردهاید که این رنگ چگونه انتخاب میشود؟ مؤسسه پنتون با بررسی روندهای فرهنگی، هنری و اجتماعی جهان، هرساله رنگی نمادین را معرفی میکند که بازتابی از احساسات، سبک زندگی و حالوهوای جهانی است. در این مقاله می توانید با روند انتخاب رنگ سال و روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر صنایع آشنا می شویم.
انتخاب رنگ سال توسط چه کسی صورت می گیرد؟
معروفترین مرجع تعیین رنگ سال، مؤسسه پنتون (Pantone Color Institute) است. نخستینبار در سال ۱۹۹۹ توسط مؤسسهی رنگ پنتون با هدف جلب توجه جامعهی هنری و ایجاد فضای گفتوگو دربارهی رنگ برای علاقهمندان راهاندازی شد. البته برندها و سازمانهای دیگری هم رنگهای سال خود را معرفی میکنند، اما اعلام پنتون بیشترین اعتبار و تأثیر را دارد. سال 2025، مصادف با بیستوششمین سالگرد معرفی رنگ سال پنتون است؛ این اتفاق به یک مرجع فرهنگی جهانی تبدیل شده و الهامبخش طراحان، برندها و مصرفکنندگان می باشد.
فرایند انتخاب رنگ سال در پنتون چگونه است؟
فرآیند انتخاب رنگ سال کاری ساده و فوری نیست؛ بلکه نتیجه ماهها تحقیق و تحلیل است. جمعی از متخصصان طی یک پژوهش دقیق و چند لایه در موسسه پنتون رنگ سال را انتخاب می کنند. در این پژوهش به بررسی وقایع کا اجتماع میپردازند تا به یک تصمیم واحد برسند. آنان به صنعت سرگرمی، فیلمهای در حال ساخت، مجموعههای هنری بر پا شده، مد، طراحی، سبکهای زندگی جدید، بازی ها، یا حتی تغییرات اجتماعی و اقتصادی و حتی رویدادهای ورزشی بینالمللی توجه می کنند. این فرآیند کاملاً مستقل از ملاحظات تجاری یا سلیقههای شخصی انجام میشود.
در طول این راه، ابتدا حالوهوای اجتماعی و فرهنگی شناسایی میشود؛ سپس این احساسات به گروهی از رنگهای یک خانواده پیوند داده میشود. پس از آن، بررسیهای دقیقتری صورت میگیرد تا طیف رنگی مشخصی انتخاب شود که بیشترین همخوانی را با آن روح فرهنگی داشته باشد.
فلسفه پشت رنگ سال
در حالت کلی انتخاب رنگ سال فقط دیدگاه زیبایی شناختی ندارد، بلکه نوعی بیانگر احساسات جمعی جامعه جهانی است. برای مثال:
- رنگهای آرامشبخش در زمانهای پرتنش اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
- رنگهای شاد و پرانرژی در دورههای رشد اقتصادی و فرهنگی محبوبتر میشوند.
- رنگهای طبیعی و خاکی زمانی انتخاب میشوند که مردم به پایداری و بازگشت به طبیعت اهمیت بیشتری میدهند.
تاثیر رنگ سال در عوامل دیگر
- صنعت مد: استفاده رنگ سال در طراحی کیف، کفش، پوشاک و اکسسوریها
- دکوراسیون داخلی: در طراحی دکوراتیو و رنگ دیوار ها و حتی وسایل خانه نیز تاثیر دارد
- طراحی گرافیک و تبلیغات: شرکتها از رنگ سال برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی و بستهبندی محصولات استفاده میکنند.
- لوازم خانگی و تکنولوژی: ردپای رنگ سال در ساخت گوشیها، لوازم الکترونیک و حتی خودروها دیده میشود.
هدف رنگ سال
اهمیت رنگ سال فراتر از معرفی یک رنگ خاص است. هدف آن، تبلیغ یا فروش نیست بلکه تلاش دارد تا به شرکتها، طراحان و مصرفکنندگان نشان دهد که رنگ تا چه اندازه میتواند تأثیرگذار باشد. این انتخاب رنگ می تواند باعث ایجاد ارتباط مؤثرتر میان جامعه شود. شاید بهتر است بگوییم وقتی یک رنگ خاص به عنوان رنگ سال معرفی میشود، به نوعی بازتابدهنده حال و هوای جامعه است. مردم با استفاده از آن در استایل و یا دکوراسیون خانه خود، ناخودآگاه به نوعی همبستگی و همدلی دست پیدا میکنند. به همین دلیل رنگ سال صرفاً یک انتخاب تزئینی نیست، بلکه نوعی زبان مشترک بین فرهنگها و جوامع محسوب میشود.
رنگ، به عنوان نخستین عنصر دیداری، پیش از هر چیز دیگری درک و دریافت میشود. انتخاب یک رنگ واحد برای تمامی صنایع و مد و طراحی باعث می شود تا یک تاثیر واحد بر جامعه بگذارد. برای کسبوکارها، رنگ سال یادآور این نکته است که رنگ نقش کلیدی در تصمیمگیری مصرفکننده دارد. برای مصرفکنندگان نیز این انتخاب میتواند الهامبخش باشد تا آگاهانهتر از رنگ برای تقویت حالوهوای روزمره، تأکید بر سبک شخصی یا برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنند.